Przeskocz do głównej zawartości



Katedra Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej
Wydział Mechaniczny Technologiczny, Politechnika Śląska
44-100 Gliwice, ul. Konarskiego 18A
tel. +48 32 2371204   fax. +48 32 2371282

Strona główna
Przedmioty
Pliki do pobrania
Kontakt
  

Skip Navigation Links
Struktura Katedry
Oferta współpracy
LaboratoriaExpand Laboratoria
Nasi absolwenci
Wydarzenia
PracownicyExpand Pracownicy

Dydaktyka
Skip Navigation Links
Prace dyplomowe
Projekty inżynierskie
Specjalności
Przedmioty
Pliki do pobrania
Podręczniki i skrypty
Praktyki studenckie
Koła naukoweExpand Koła naukowe

Działalność
naukowa
Skip Navigation Links
Profil naukowy
Przykłady badańExpand Przykłady badań
Projekty badawcze
Rozprawy doktorskie
Konferencje naukowe

<kwiecień 2024>
PnWtŚrCzPtSoN
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Programowanie obiektowe

Kierunek: Automatyka i Robotyka
Specjalność: Modelowanie komputerowe układów i procesów (AB3)
Semestr: II
Punkty ECTS: 1
Prowadzący: dr. inż. Łukasz Turchan

Opis przedmiotu

Programowanie obiektowe jest uznawane obecnie za najbardziej zaawansowaną technikę programowania. Jego zasadniczą cechą jest możliwie wierne odwzorowanie modelowanej przez program rzeczywistości na struktury danych i algorytmy programu.

W ramach tego przedmiotu

Samo pojęcie programowania obiektowego nie jest związane z żadnym konkretnym językiem programowania. Tym niemniej, w ramach niniejszego przedmiotu, przedstawione zostanie programowanie obiektowe w języku C++. Wybór ten podyktowany jest kilkoma faktami:

  • jest to chyba najbardziej rozpowszechniony język programowania w obecnej chwili,
  • studenci powinni już znać pewne podstawy programowania w tym języku z przedmiotu “Język programowania”.

Należy jednak pamiętać, że taki wybór języka nie jest jedyną możliwością, co więcej - niektóre inne języki np. (Python, Java, Smalltalk, etc) wydają się być “bardziej obiektowe”.


Program przedmiotu

  • laboratorium: 30 godzin w semestrze

Tematyka laboratorium

1. Klasy i obiekty w C++

  • definicja klasy

  • definiowanie i używanie zmiennej obiektowej

  • funkcje składowe (metody)

  • konstruktor i destruktor

  • przeładowanie metod

  • operatory składowe

  • przydatne klasy: string, istream, ostream

  • składniki statyczne

  • składniki stałe const

  • konwersje typów

2. Dziedziczenie

  • istota dziedziczenia

  • co nie jest dziedziczone

  • dziedziczenie kilkupokoleniowe

  • dziedziczenie wielobazowe

  • dziedziczenie kontra zawieranie obiektów składowych

  • konwersje standardowe przy dziedziczeniu

  • rzutowanie i dynamiczna identyfikacja typów (RTTI)

3. Funkcje wirtualne (polimorfizm)

  • motywacja: funkcje wirtualne a unikanie if...then...else

  • klasy abstrakcyjne

  • wirtualny destruktor

  • wirtualny konstruktor (niezgodne z regułami języka, ale reguły można obejść)

4. Szablony klas

  • motywacja: klasa vektor<T>

  • szablony klas i funkcji

  • szablony a dziedziczenie

  • parametry szablonów

5. Biblioteka Standardowa C++
 


Warunki zaliczenia

  • Zaliczenie na ocenę pozytywną laboratorium (warunki podaje prowadzący na zajęciach)

Literatura

  1. J. Grębosz, Symfonia C++ .

Linki


 

           webadmin


© Copyright MiIO. Wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie materiały tekstowe, zdjęciowe, graficzne, dźwiękowe, filmowe zamieszczone na stronach są prawnie chronione i stanowią własność intelektualną MiIO.
Kopiowanie dla celów komercyjnych, dystrybucja, modyfikacja oraz publikacja, bez pisemnej zgody Kierownika Katedry Mechaniki i Inżynierii Obliczeniowej są zabronione.

Zasady wykorzystywania „ciasteczek” (ang. cookies) w serwisach internetowych Politechniki Śląskiej